
Jak přežít školu ve zdraví aneb co všechno dnes ovlivňuje pohodu dětí?
Školní rok není jen o sešitech, známkách a kroužcích. Dětský organismus i psychika čelí během školní docházky řadě drobných, ale soustavných zátěží, které mají vliv na zdraví i celkovou pohodu. Těžká aktovka, dlouhé sezení, nepravidelný pohyb, ale i kamarádské tlaky nebo nechuť ke školním obědům – to všechno se počítá.
Zdraví není jen o tělocviku
Dnešní děti většinu dne prosedí, doma, ve škole i během odpoledních aktivit. Přitom právě dlouhodobé sezení bez kompenzace může vést k bolestem zad, špatnému držení těla nebo únavě. Školní nábytek často neodpovídá výšce dítěte, a těžká taška plná sešitů, učebnic i různých školních pomůcek tomu také nepřidá.
TIP: Zkuste doma vytvořit tzv. pohybovou pauzu. Krátké protažení nebo tanec při oblíbené písničce mezi úkoly udělá víc než hodina na gauči.
Když je svačina výzva
Rychlé cukry, přesolené snacky nebo absence ovoce, školní svačiny bývají častým bodem, kde se zdravý režim láme. Děti navíc podléhají módním trendům (proteinové tyčinky, limonády „pro sportovce“), nebo jednoduše nejedí vůbec, protože „obědy jsou hnusný“. Ve školních jídelnách často chybí čerstvost a chuť, i když nutriční hodnota bývá paradoxně v pořádku.
Přirozeným řešením může být zapojení dítěte, když si samo chystá jídlo, lépe ho sní. Inspirací může být i pěstování vlastních bylinek nebo zeleniny, jak to už znají děti z některých školních projektů.
S kým tráví čas, formuje víc než známky
Děti ve škole nejsou jen kvůli výuce. Často víc než učebnice formují jejich osobnost kamarádi, skupiny, nebo i „role ve třídě“. Tlak kolektivu, porovnávání, módní vlivy nebo i závislost na technologiích přichází často právě z lavic, ne z domova.
Místo zákazů pomáhá otevřený rozhovor. Dítě by mělo vědět, že se může svěřit a že některé věci, které ve třídě zažívá, nejsou normální, jen běžné. A že být „jiný“ nemusí znamenat být horší.
Stres z výkonu - neviditelný, ale častý
I děti na prvním stupni vnímají tlak. Přechod na víceleté gymnázium, srovnávání s ostatními, nároky na známky. Zvlášť na středních školách, kde se pracuje s komplexnějšími učebnicemi, roste i nápor na koncentraci a vlastní organizaci. Ne každé dítě je na to připravené – a není to jeho vina.
Věděli jste, že v některých skandinávských školách mají žáci během výuky povolený tichý pohyb? Místo „seď rovně“ si mohou stoupnout, protáhnout se, nebo se na chvíli přemístit ke zdi. Zkuste tento princip doma, i pár minut volného pohybu může zlepšit soustředění u domácího úkolu.
Diskuse k článku