
Jak vybrat nejlepší mateřskou školku: I státní školky nabízejí kvalitu
Vstup do mateřské školy je důležitým milníkem pro rodiče i jejich ratolesti. Co všechno by měla kvalitní školka nabídnout a proč je důležité na její výběr dbát?
Vybíráme mateřskou školu
Umístění dítěte do školky představuje první důležitý krok na cestě k jeho samostatnosti. Doposud byla nejčastěji maminka s dítětem doma a intenzivně se mu věnovala. Nyní se však malý člověk ocitá poprvé v kolektivu vrstevníků a měl by si také navyknout na systematickou práci, organizovaný program a určitý denní režim. Děti se učí prostřednictvím školky samostatnosti a nezávislosti. Stejně tak si zvykají na to, prosazovat svá přání a zájmy přijatelným způsobem. Učí se dělit o věci, prostor i pozornost dospělého.
Dítě by mělo být ve školce především spokojené. To ale nemalou měrou souvisí s tím, jak toto vzdělávací zařízení vnímají rodiče. Pakliže jim v přístupu instituce či pedagogů takříkajíc „něco nesedí“, svou nervozitu na dítě přenášejí.
Pro řadu rodičů tak už není kritériem dobrá dostupnost a možnost ráno bez logistických komplikací potomka odevzdat do péče personálu a zamířit do práce. Usilují jednoduše o to, aby školka dokázala dětem nabídnout podnětné a současně láskyplné prostředí.
Co by to mělo prakticky znamenat? Je ukazatelem kvalitní „mateřinky“ to, že si každý týden domů dítko přinese novou písničku, básničku a namalovaný obrázek? V ideální školce především není tlak na výkon, děti se mohou svobodně projevovat a vyučující respektují jejich individualitu. Mají také spolurozhodovací právo a určitou možnost volby ohledně výběru činností či jejich náročnosti. Měly by také dostat prostor k přemýšlení, hledání, objevování a zkoumání.
Jak vypadá kvalitní mateřská škola
A také k tomu, aby si mohly „pouze“ hrát a být jednoduše dětmi. Z tohoto důvodu je podstatné vybavení školky hračkami, edukativními prvky a didaktickými hračkami. A pozor, dnes nemusí být u některých mateřských školek samozřejmostí zdánlivý detail: Vlastní zahrada. Což je zásadní, jelikož zejména městské děti nemusí mít tolik příležitostí trávit čas volným pohybem venku. Pobyt v přírodě má přitom podle odborníků vliv na rozvoj sociální inteligence a empatie.
Výhodou je samozřejmě i to, pakliže školka disponuje i dalšími možnostmi vyžití, jako je hřiště či sportoviště. Bohatá by měla být také nabídka mimoškolních aktivit. Daný subjekt může též nabízet účast na vzdělávacích nebo volnočasových programech ještě před zahájením školního roku. Určitá otevřenost vůči rodičům je samozřejmě taktéž pozitivním signálem.
Dnes už navíc jednoznačně není nutné takové podmínky hledat výhradně ve školkách soukromých. Respektující přístup k dětem nabízejí i „běžné“ školky státní. Ty disponují rámcovým vzdělávacím programem, který podporuje též komplexní rozvoj schopností dítěte.
Mateřská škola Dvořákova Brandýs nad Labem - Stará Boleslav usiluje o to být moderní vzdělávací institucí vhodnou pro 21. století. Přináší hodnoty stojící především na snaze o vytvoření hravého prostředí, jehož základem je citovost, smysluplná aktivita a osobnostní přístup k dítěti. Za nejdůležitější považují pedagogové vštípit dětem především důvěru, toleranci, ohleduplnost, zdvořilost, vzájemnou pomoc a podporu. A to nejen ve vztahu k sobě samotným, ale i k dospělým.
Diskuse k článku